حقّ الغلابة ما يموتش || أغنية
حقّ الغلابة ما يموتش || أغنية بقلم: محمود سلامه الهايشه ؛ كاتب وباحث مصري ؛ elhaisha@gmail.com " موال" يا ليل قول للموجوعين مين يداوي قلب الحزانى؟ مين يجيب حق اللي راح والظلم ساكن في المباني؟ قالوا العدالة جاية بكرة وبكرة ضاع في ألف ثانية والدمعة ساكنة في العيون زي الغريب في أرض تانية "الكوبليه الأول " قدّام باب المصحّة كانوا واقفـين ناس من لحم ودم شايلين وجع سنين طويلة وفـ قلبهم نار وهمّ ابنهم راح فوق الترابيزة بين إيدين دكتور غفلان نسي الأمانة والضمير وباع الروح عشان الكسبان والأب واقف زي الجبل لا صرخ ولا قال كلام بس السؤال فـ عينيه ساكن زي السكاكين فـ العظام "اللازمة " حقّ الغلابة ما يموتش لو طال الليل وطال الأنين واللي بنا قصره ع الوجع يوم الحساب هييجي يقين حقّ الغلابة ما يموتش ولا يضيع بين الكراسي مهما يخبّوا الشمس يوم تطلع وتنور للمواسي "الكوبليه الثاني " قالوا الطبيب جوّه العربية مرعوب من غضب الناس هرب بخوفه من الحقيقة واتوه بين الشك والإحساس لكن الحكاية كانت أكبر من غلطـة في يوم جراحة دي كانت سوق لل...