كلّه غبار || أغنية
كلّه غبار || أغنية بقلم: محمود سلامه الهايشه ؛ كاتب وباحث مصري ؛ elhaisha@gmail.com " موال" يا ليل يا ساكن فـ ضلوع الحكايات يا صمت مرمي عَ القهاوي والطرقات قولّي البشر راحوا فين؟ واللي حلموا سنين وسنين سابوا إيه غير شوية ذكرى وشوية آهّات؟ المقطع الأول في آخر قهوة عَ الوادي كان الوقت نايم عَ الأعوادِ والريح هجرت سِكّة الناس وسابت حنينها في البلادِ نسيم قاعد ساكت حيران شايل عمره فوق الكفّان يبص بعيد للسكة الغرقانة في آخر ضيّ وآخر أمان اللازمة كلّه غبار... كلّه غبار من أول الحلم لحدّ النهار نمشي ونضحك ونقول دي دار وفي الآخر نرجع غبار كلّه غبار... كلّه غبار حتى المراية ووشّ النهار إحنا حكايات مكتوبة عَ الميّه والريح تمحيها من المشوار المقطع الثاني والعم إدريس يعدّي ببطء شايل أيامه خطوة بخطوة يمسح ترابيزة منسية كإنّه بيلمّ العمر النقطة قال له: "لسّه بتفتّش في كلام ضاع بين الصدى والأوهام؟ " ردّ نسيم بصوت مكسور " الحرف ما يشرحش الآلام " " في حاجات ساكنة جوانا أكبر من صوت وأكبر معنى عايشة زي المقابر جوّه وشايلة الروح ...