كلّه غبار || أغنية
كلّه غبار || أغنية
بقلم:
محمود سلامه الهايشه ؛ كاتب وباحث مصري ؛ elhaisha@gmail.com
"موال"
يا ليل يا
ساكن فـ ضلوع الحكايات
يا صمت مرمي عَ القهاوي والطرقات
قولّي البشر راحوا فين؟
واللي حلموا سنين وسنين
سابوا إيه غير شوية ذكرى
وشوية آهّات؟
المقطع
الأول
في آخر
قهوة عَ الوادي
كان الوقت نايم عَ الأعوادِ
والريح هجرت سِكّة الناس
وسابت حنينها في البلادِ
نسيم قاعد
ساكت حيران
شايل عمره فوق الكفّان
يبص بعيد للسكة الغرقانة
في آخر ضيّ وآخر أمان
اللازمة
كلّه
غبار... كلّه غبار
من أول الحلم لحدّ النهار
نمشي ونضحك ونقول دي دار
وفي الآخر نرجع غبار
كلّه
غبار... كلّه غبار
حتى المراية ووشّ النهار
إحنا حكايات مكتوبة عَ الميّه
والريح تمحيها من المشوار
المقطع
الثاني
والعم
إدريس يعدّي ببطء
شايل أيامه خطوة بخطوة
يمسح ترابيزة منسية
كإنّه بيلمّ العمر النقطة
قال له:
"لسّه بتفتّش في كلام
ضاع بين الصدى والأوهام؟"
ردّ نسيم بصوت مكسور
"الحرف ما يشرحش الآلام"
"في حاجات ساكنة جوانا
أكبر من صوت وأكبر معنى
عايشة زي المقابر جوّه
وشايلة الروح في مطرح تاني"
اللازمة
كلّه
غبار... كلّه غبار
من أول الحلم لحدّ النهار
نمشي ونضحك ونقول دي دار
وفي الآخر نرجع غبار
المقطع
الثالث
ليلى كانت
تسمع بالصمت
نبض الحيطان وخفقة الوقت
والكون حواليها بيهمس
وهي تفهم من غير ما تنطق
وياسين
يرسم ألف دايرة
يمكن يمسك ريح طايرة
يمكن يلاقي سرّ الدنيا
قبل النهاية ما تبقى حاضرة
قالت له:
"سيبك من التفسير
الدنيا أوسع من التعبير
السرّ مش ساكن في الورقة
السرّ جوّه نبضة تسير"
الكوبليه
الأخير
ولمّا
الليل فرد جناحه
والغبار غطّى الأرواح
ضاع الفرق بين الكرسي وبينّا
وبين الملامح والأشباح
قال نسيم
وهو بيودّع
آخر خيط كان بيجمع
"إحنا مش أكتر من ذكرى
في كتاب قديم بيتقطع"
مزّق ياسين
أوراقه كلها
والصدى ضاع في ليلتها
وفضل خطّ رفيع بعيد
ماشي للأفق في سكتها
الخاتمة
(موال(
يا دنيا ما
بين جيّة ورايحة
بتسرقي الضحكة من الملامح
وإحنا نجري ورا الأسامي
وننسى إن العمر سامح
مهما بنينا
قصور وحكايات
ومهما خبّينا جوّه الآهات
آخر ما يبقى منّا جميع
أثر خطّ... وشوية غبار... وسكات.
تعليقات
إرسال تعليق